A Nézőpont Intézet után a Political Capital, illetve a vele egy cégcsoporthoz tartozó Capital Research is benevezett a 2009-es EP-választás után „a mi jeleztük előre a legjobban az eredményt” versenybe. A cégcsoport vezetője, Somogyi Zoltán a Napkelte június 11-ei adásában nem csak az MDF-fel, így közvetve a saját tanácsadó munkájával kapcsolatban foglalt állást, de elmondta – meglehetősen lesújtó - véleményét a hazai közvélemény-kutatásokról is.
„Magyarországon a közvélemény-kutató intézetek nagyon rosszul mérnek. Nem azt mérik, ami van” (4 perc 24 másodperc) – mondta, majd megdicsérte saját cégét, amely „2004-ben egyedül jósolta meg az MDF-nek és az SZDSZ-nek az Európai Parlamentbe való bejutását" (4 perc 54 másodperc). Nos, a valóság az, hogy 2004-ben kivétel nélkül minden előrejelzés biztosra vette az SZDSZ bejutását, és volt más intézet is (Marketing Centrum), amely a küszöb fölé prognosztizálta az MDF-et, arról nem is beszélve, hogy az MDF-fel kapcsolatban a Capital Research tévedett leginkább, hiszen 8 százalékot jelzett előre, míg a mérések többsége 3-4 százalékot prognosztizált a pártnak. A teljesség igényéhez az is hozzá tartozott volna, hogy 2006-ban a Capital Research is a küszöb alá várta az MDF-et, bár általában véve kifejezetten pontos előrejelzést készített. Éppen ezért készséggel elhisszük, hogy a cég a legutóbbi EP-választás előtt is „teljes precízen jósolt”, de azt nagyon sajnáljuk, hogy a felmérését nem tette közzé. Így utólag, lássuk be, ezzel nem túl elegáns előjönni. Teljes mértékben osztjuk ugyanis Somogyinak a beszélgetés záróakkordjaként elmondott gondolatait: „Nem mindegy, hogy valaki a választások előtti szerdán vagy az utána lévő szerdán mondja meg a pontos eredményt.”
Megérdemelné-e a szürke kardigánt?
(1: tehénen a gatya, 2: más kategória, 3: felpróbálhatná, 4: jól állna, 5: rá szabták)